×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

صفا

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بحران نقدینگی، مانع رشد صنعت خودرو

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همایش زنجیره صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ با حضور  بیش از ۶۰۰ نفر از فعالان صنعت خودرو، مدیران شرکت های قطعه سازی سراسر کشور، مدیران ارشد گروه های خودروسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این همایش با مدنظر قرار دادن موضوعاتی از قبیل چشم انداز صنعت خودرو، ارتقای کیفیت، چالش های قیمت گذاری، برنامه ریزی برای افزایش تیراژ و افزایش عمق ساخت داخل آغاز به کار کرد و در برگیرنده پنل های متعددی برای تبادل نظر میان فعالان و صاحب نظران این صنعت بود.

امیرحسین جلالی دبیر همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱  گفت: طی سال های گذشته موضوعات مختلفی از قبیل تحریم های ظالمانه، کرونا و… معضلات بسیاری را برای ما ایجاد کرد اما امروز فرصت مناسبی فراهم شده است تا در کنار مسئولان کشور مسائل را مطرح کنیم.

وی با تاکید براین که این صنعت جز ئ صنایع بالنده و موتور محرکه کشور است افزود: شواهد حاکی از آن است که همزمان با مثبت بودن رشد اقتصادی شاهد رشد مثبت در صنعت خودرو بوده ایم. در حقیقت ما میتوانیم قطعه باکیفیت تولید داخل داشته باشیم اما متاسفانه شرایط مناسبی فراهم نیست.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن  قطعه سازان کشوری نیز در همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱  با بیان اینکه بحث قیمت گذاری دستوری منجر به زیان انباشه ای به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای خودروسازان شده است گفت: بخشی از ۴۶ هزار میلیارد تومانی که مربوط به بحث مطالبات است هنوز تعیین تکلیف نشده است.

به گفته وی از سال ۹۰ تا کنون شاخص بورس ۵۹ برابر، مواد اولیه ۲۰ برابر، قیمت خودرو درب کارخانه ۸ برابر و قیمت خودرو در بازار آزاد به طور متوسط ۱۶ برابر افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید  برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو؛ امیدی اندک در شرایطی نامعلوم

محبی نژاد بحران نقدینگی، حل مشکل قیمت خودرو و قطعات، دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی، انرژی و خدمات را از جمله مشکلات حاد زنجیره  تامین  خودرو عنوان کرد.

بنابر اظهارات دبیر انجمن همگن قطعه سازان کشوری متوسط ارزبری ایران خودرو ۱۷۱۵ یورو و سایپا ۱۵۰۵ یورو است که در صورت عدم تامین ، نمیتوان انتظار تولید خودرو را داشت.

محبی نژاد با تاکید بر این نکته که کیفیت تنها وابسته به دستور نیست رسیدن به آن را وابسته به عواملی همچون قیمت متناسب، مواد اولیه، نقدینگی، دانش و فناوری و… دانست.

وی با بیان اینکه حاکمیت باید قوانین ضد انحصار و زیرساخت ها را فراهم کند بر موضوع داشتن تخصص و تجربه حضور در صنعت خودرو توسط سهامدار تاکید کرد.

به اعتقاد  محبی نژاد قطعه سازان سربازان جنگ اقتصادی هستند که طی ادوار مختلف مورد حمله قرار گرفته اند و چه بسا که در این راه عمر و زندگی خود را هزینه کرده اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.