×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

صفا

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه توليد و اشتغال‌زايي پايدار به وسعت سراسر ايران/ توليد فولاد ضدزنگ در طرح توسعه

توليد به عنوان يكي از مولفه‌های مهم رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان، باعث ايجاد ارزش‌افزوده و درآمدزايی برای دولت‌ها می‌شود. نتايج حاصل از بررسی توليد در كشورهای توسعه‌يافته، حاکی از آن است که اين کشورها نه تنها با رونق و توسعه توليد انواع محصولات، بازارهای جهانی را در دست گرفته‌اند بلکه از اين طريق، سياست‌های خود را در زمينه‌ اقتصادی به ديگر كشورها تحميل کرده‌اند. طی ساليان اخير، توليد در کشور ما به واسطه تاکيد بر اهميت اين مهم در رونق بخش‌های مختلف، با پيشرفت قابل توجهی همراه بوده است اما در اين بين، بنگاه‌های صنعتي و توليدی علي‌رغم تاکيد بر حمايت از توليد، با چالش‌ها و موانعی مواجه شده‌اند که مسير رشد و توسعه آن‌ها را ناهموار ساخته است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با محمد رستمی صفا، مديرعامل و رئيس هيئت مديره گروه صنعتي صفا تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در خصوص تاريخچه و زمينه فعاليت گروه صنعتی صفا توضيحاتی ارائه بفرماييد.

گروه صنعتی صفا با برخورداری از سبد گسترده‌ای از محصولات و استقرار شرکت‌های زیرمجموعه در استان‌های مختلف کشور، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی در سطح ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید که سابقه ۱۸۵ ساله در تجارت و تولید را دارد و بیش از پنج هزار نفر پرسنل دارد. تخصص اصلی این گروه، تولید انواع مقاطع فولادی مورد نیاز در صنایع مختلف است و شرکت‌های کارخانجات نورد و پروفیل ساوه و همچنین نورد و لوله صفا با ظرفیت تولید نزدیک به چهار میلیون تن، بزرگ‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه این گروه صنعتی محسوب می‌شوند. گروه صنعتی صفا، مجموعه‌ای متشکل از شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در حوزه ساخت و تولید سازه‌های فولادی، لوله و پروفیل، سیم‌ و کابل، محصولات پلیمری، محصولات غذایی و نوشت‌افزار است که راه‌اندازی آن در سال ۱۳۳۷ آغاز شد و فعالیت تولیدی خود را تحت عنوان شرکت استاد در سال ۱۳۴۷ با هدف ساخت سازه‌های فلزی، ادوات کشاورزی و ماشین‌آلات صنعتی آغاز کرد و در سال ۱۳۵۵، ساخت سازه‌های فولادی را در دستور کار خود قرار داد. در سال ۱۳۵۵، این مجموعه فعالیت خود در صنعت لوله و پروفیل را با تولید در گروه صنعتی آمل آغاز کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری در کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، موفق شد محصولات با تنوع بیشتری را به سبد تولیدات خود اضافه کند. در آن زمان، ظرفیت تولید این کارخانه ۲۰ هزار تن در سال و اشتغال‌زایی آن حدود ۸۰ نفر بود که با سرمایه‌گذاری گروه صنعتی صفا، در حال حاضر ظرفیت تولید آن به دو میلیون تن در سال و اشتغال‌زایی آن به بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است و بزرگ‌ترین کارخانه تولید لوله‌های نفت و گاز از سایر هشت تا ۶۱۰ میلی‌متر در ایران و خاورمیانه به شمار می‌اید.

بیشتر بخوانید  کارآفرینان کشور واسطه رزق خداوند هستند

در سال ۱۳۷۰، احداث کارخانجات نورد و لوله صفا با هدف تولید لوله‌‌های انتقال نفت و گاز بین‌شهری، با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن لوله‌های با قطر هشت تا ۱۲۰ اینچ در دستور کار قرار گرفت و وارد مدار تولید شد. در سال ۱۳۸۱، شرکت سازه‌های فلزی و ماشین‌آلات صنعتی صفا با هدف ساخت انواع سازه‌های فلزی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی، جرثقیل‌های سقفی و دروازه‌ای، دکل‌های مخابراتی و رادیو تلویزیونی، ساخت ماشین‌آلات تولیدی نورد لوله و پروفیل و ادوات کشاورزی تاسیس شد. در سال ۱۳۸۳، شرکت نورد و لوله صفاطوس با هدف ساخت لوله‌های انتقال آب سد دوستی میان ایران و ترکمنستان و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل در مشهد مقدس تاسیس شد. در ادامه و در بهمن ماه ۱۳۸۷، شرکت صنعت پلیمر اهواز با هدف تولید کامپاندهای پلی‌الفینی (مواد اولیه پوشش لوله‌های فولادی) و تامین خوراک واحدهای لوله‌سازی، با ظرفیت تولید سالانه دو هزار و ۵۰۰ تن محصول و در حال حاضر با ۱۲ هزار تن وارد مدار تولید شد. این گروه صنعتی در سال ۱۳۸۸ با راه‌اندازی شرکت قلم خودکار صفا پا به عرصه جدیدی نهاد و اکنون با برخورداری از به‌روزترین ماشین‌آلات و همچنین بهره‌گیری از آزمایشگاه مجهز کنترل کیفی، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نوشت‌افزار کشور شناخته می‌شود.

اين گروه صنعتی تا به امروز به چه دستاوردها و افتخاراتی دست پيدا کرده است؟

گروه صنعتی صفا ضمن برخورداری از بیش از ۶ دهه تجربه تولید در صنعت کشور، به موفقیت‌های فراوانی طی سالیان حضور خود در این عرصه  به خودکفایی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی دست یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به خودکفایی در صنعت پروفیل، صنعت لوله و صنعت نوشت‌افزار اشاره کرد که به کسب تندیس کارآفرین برتر از هشمین جشنواره ملی انتخاب چهره‌های برتر حوزه کارآفرینی و کارفرمایی در سال  ۱۳۹۸، کسب لوح و تندیس واحد برتر تولیدی در گروه محصولات فلزی فابریکی از هجدهمین جشنواره تولید ملی؛ افتخار ملی در سال ۱۳۹۹، دریافت تندیس زرین و لوح تقدیر از سومین جشنواره تجلیل از سازندگان و دست‌اندرکاران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کسب رتبه شرکت برتر در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران و… اشاره کرد. به طور کلی ما نگاه ویژه‌ای به مقوله تولید، سودآوری و ایجاد اشتغال پایدار در سراسر کشور طی این سال‌ها داشته‌ایم و در تلاش هستیم ضمن به‌کارگیری نیروی انسانی جوان، متعهد و متخصص و همچنین دانش و تکنولوژی روز تولید در کارخانجات مختلف، روزبه‌روز بر سرعت خود در مسیر پیشرفت و توسعه بیفزاییم.

بیشتر بخوانید  منابع صندوق توسعه ملی برای پیشرفت کشور هزینه می‌شود

در يک نگاه کلی، با چه چالش‌ها و موانعی در مسير فعاليت خود مواجه بوده‌ايد و راهکار پيشنهادی شما جهت رفع آن‌ها چيست؟

گروه صنعتی صفا علاوه بر تامین بازار نیاز داخلی به محصولات تولیدی خود، حضور موثر و چشمگیری در بازارهای صادراتی و بین‌المللی طی سالیان فعالیت خود داشته است. در همین راستا، محصولات تولیدی ما شامل لوله‌های سیاه و گالوانیزه، لوله‌های آب و گاز شبکه انتقال و توزیع، لوله و پروفیل صنعتی و ساختمانی به کشورهای اروپایی، خاورمیانه و حوزه CIS صادر می‌شود. یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در حال حاضر فعالان صنعتی و بخش خصوصی کشور با آن مواجهند، عدم همکاری مناسب نهادهای قانون‌گذار و بالادستی در بخش‌های مختلف به ویژه تامین منابع مالی و صادرات است. در این میان، برخی قانون‌گذاری‌ها و همچنین مقررات و دستورالعمل‌های بانکی کشور، نه ‌تنها زمینه لازم برای تسهیل فعالیت صنایع را ایجاد نکرده است بلکه عواملی همچون نرخ‌های بالای تامین مالی و شرایط بازگشت تسهیلات بانکی، به موانعی بزرگ پیش روی فعالان بخش خصوصی کشور تبدیل شده و در نهایت منجر به افزایش هزینه‌ها، کاهش سودآوری و عدم تامین نقدینگی کافی در بنگاه‌های اقتصادی شده است؛ در حالی که نام‌گذاری سالیان گذشته همواره بر پایه حمایت از تولید بوده اما معضلات فوق، رشد تولید و توسعه پایدار در بخش صنعت را با چالش مواجه کرده است. در چنین شرایطی، ضرورت همکاری روزافزون میان دولت، فعالان بخش خصوصی و  نهادهای بانکی و مالی بیش از پیش احساس می‌شود تا در نهایت شرایط لازم برای توسعه و رونق تولید در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور فراهم شود.

بیشتر بخوانید  رئیس دادگستری ساوه در دفتر اتاق بازرگانی و انجمن مدیران صنایع : ایران قوی، اقتصاد قوی می خواهد

گروه صنعتی صفا چه طرح‌های توسعه‌ای را در دست اقدام دارد؟

در راستای توسعه و افزایش ظرفیت تولید و کسب سهم بیشتر از بازار، ما پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای عظیمی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به دو پروژه احداث واحدهای نورد سبک با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول و نورد سنگین با ظرفیت تولید سالانه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول در شهرستان ساوه اشاره کرد. لازم به ذکر است که این دو پروژه، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از چهار هزار نفر را فراهم خواهد کرد. احداث واحد تولید لوله‌های بدون درز در راستای تنوع‌بخشی به سبد محصولات و همچنین ارتقای کمی و کیفی تولید، از دیگر طرح‌های توسعه‌ای مجموعه به شمار می‌آید. این محصول به دو روش گرم و TCM (سیستم سه غلتکی) طبق استانداردهای (۵lAPI) و(۵CT-API) در دو خط مجزا و با به‌کارگیری دانش و تکنولوژی روز دنیا تولید خواهد شد و در تلاش هستیم نیاز صنایع نفت و گاز کشور به واردات این محصول استراتژیک را برطرف کنیم. سه پروژه مجتمع صنعتی نورد و لوله هرمز، صفا خودرو دیزل و صفا موتور، از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای ما به شمار می‌آیند که طی سالیان آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. هم‌اکنون پروژه نورد و لوله هرمز، به تدریج در پنج فاز در بندرعباس در حال اجراست که ماشین‌آلات آن خریداری شده و اقدامات لازم جهت راه‌اندازی بزرگ‌ترین خطوط تولید استنیلس استیل (Stainless Steel) در خاورمیانه با بیش از پنج هزار و ۴۰۰ نفر در حال انجام است؛ ضمن اینکه زمینه فعالیت صفا خودرو دیزل، تولید خودروی تجاری باری و مسافری و صفا موتور، تولید خودروی سواری است و در تلاش هستیم حضوری مثبت و اثرگذار در صنعت خودروی کشور داشته باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.