×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

صفا

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خیز بزرگترین کارخانجات تولیدکننده لوله و پروفیل در دنیا از نظر تنوع تولید و کمیت برای اجرای طرح های توسعه ای

خیز بزرگترین کارخانجات تولیدکننده لوله و پروفیل در دنیا از نظر تنوع تولید و کمیت برای اجرای طرح های توسعه ای

با اجرای طرح های توسعه ای در کارخانجات نورد و لوله صفا برای افزون بر ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار و جدید ایجاد شده و صرفه جویی ارزی سالانه حدودا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو را برای کشور به ارمغان خواهد آورد

مدیرعامل کارخانجات نورد و لوله صفا و نورد و پروفیل ساوه گفت: با اجرای طرح های توسعه ای در کارخانجات نورد و لوله صفا برای افزون بر ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار و جدید ایجاد شده و صرفه جویی ارزی سالانه حدودا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
مهندس محمد رستمی صفا افزود: با وجود مشکلات اقتصادی که وجود دارد اما این واحد عظیم تولیدی لوله ساز دنیا توانسته است محصولات تولیدی خود را به کشورهای ایتالیا، هلند، اسپانیا و آلمان و حتی به طور غیر مستقیم به کانادا و آمریکا صادر کند.
وی با اشاره به برنامه های توسعه ای این کارخانجات اظهار کرد: راه اندازی پروژه نورد گرم سبک با ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر، پروژه نورد گرم سنگین صفا با ایجاد فرصت شغلی برای افزون بر ۱۰۰۰ نفر، خط تولید خودروی صفا خودرو دیزل با ایجاد اشتغال برای ۲۵۰ نفر، کشت و صنعت صفا با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر، قلم و خودکار صفا با ایجاد فرصت شغلی برای ۱۵۰ نفر، تولید انرژی صفا واقع در مجتمع صنعتی صفا با ۱۰۰ نفر اشتغال و در خرمشهر نیز با ایجاد فرصت شغلی برای ۱۰۰ نفر، نورد و لوله کارون در خرمشهر با ۵۰۰ نفر اشتغال، فولاد امیر کبیر آشتیان در مجتمع صنعتی صفا با ۲۰۰ نفر اشتغال از جمله طرح های مهم توسعه ای است.
رستمی صفا افزود: میزان اشتغال ایجاد شده در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۵۵۰۰ نفر، در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۰۰۰ نفر، سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰۰ نفر و در حال حاضر ۳۰۸۴ نفر است و در صورت رفع موانع و بهره برداری از طرح های توسعه می توان برای ۱۳ هزار و ۷۸۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.
وی افزود: با تلاش متخصصان و کارکنان کارخانجات نورد و لوله صفا و نورد و پروفیل ساوه برای نخستین بار از مصرف کننده به بزرگترین تولیدکننده لوله های قطور انتقال آب در غرب آسیا تبدیل شدیم که بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی داشته است.
وی افزود: در حوزه حمایت از تولید و اشتغال با وجود مشکلاتی که پیش روست، حقوق کارگران به موقع پرداخت شده است و ظرفیت تولید را در صورت حمایت واقعی افزایش خواهیم داد.
وی مشکلات نظام بانکی را مهمترین مشکل پیش روی این شرکت دانست و افزود: در صورت حل مشکلات بانکی، این شرکت قادر است سالانه ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.
او گفت: قریب به ۸۰ درصد لوله های گاز مورد نیاز کشور در این کارخانه تولید و روانه بازار مصرف می شود، حتی لوله های گاز زیر دریا و درون چاه نفت در این واحد صنعتی و تولیدی به عنوان بزرگترین کارخانه لوله ساز دنیا تولید می‌شود در حالی که در سال‌های گذشته از خارج از کشور وارد می‌شد.
رستمی صفا با اشاره به قدمت ۵۰ ساله این مجموعه، گفت: این مجموعه سه میلیون و ۶۷۰ هزار تن ظرفیت تولید دارد که لوله‌های از سایز ۱۰ میلی متر تا ۳۰۰۰ میلی متر را با گریدهای مختلف و بهترین روش‌های رول بندینگ تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه این کارخانه جزو سه کارخانه‌ای در کشور است که لوله های نفت و گاز را تولید می‌کند، اظهار کرد: ظرفیت تولید این کارخانه دو برابر دو کارخانه دیگر است که در راستای تولید لوله‌های نفت و گاز در کشور فعالیت می کند.
وی با اشاره به اینکه این مجموعه دارای شهرت جهانی است، افزود: لوله های نفت و گاز این کارخانه به کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ایتالیا، اسپانیا، هلند و به صورت غیر مستقیم و از طریق دوبی به آمریکا صادر می شود.
وی خاطرنشان کرد: پروژه خودرویی این مجموعه که در حال ساخت سالن آن هستیم نیز در اردیبهشت سال آینده خودروی بسیار مرغوب اروپایی را به صورت تمام برقی تولید و به بازار عرضه می کند.
او مهمترین مشکل بزرگترین کارخانجات تولید کننده نورد و لوله دنیا را تامین مواد اولیه دانست و افزود: تنها سه درصد ظرفیت کارخانجات نورد و لوله صفا و نورد و پروفیل ساوه تامین مواد اولیه می شود، در حالی که مواد اولیه در بورس عرضه می شود و سود آن به جای تولید در جیب دلالان است.
رستمی صفا افزود: برنامه های توسعه خطوط تولید و كارخانجات همواره توسط معاونت مهندسی و توسعه در گروه صنعتی صفا و بر اساس گزارشهای کارخانجات تولیدی و با نظارت مستقیم مدیریت گروه طراحی می گردد.از جمله این طرحها می توان به طرح نصب خطوط پوشش کاری دو لایه در کارخانه نورد و لوله صفا اشاره کرد. بنا بر نیاز خطوط لوله انتقال نفت، گاز و فرآورده های نفتی، تغییر در سیستم عایقكاری وپوشش لوله ها، از روش پوشش پلی اتیلن سه لایه گرم به روش دولایه اپوكسی (fusion bounded epoxy) بدلیل حفظ لوله ها در مقابل اکسیداسیون (corrosion) بسیار حائز اهمیت می باشد. در این راستا گروه صنعتی صفا به منظور تامین نظر مشتریان خود، اقدام به طراحی و خرید ماشین آلات با ظرفیت پوشش کاری ۷۵۰ متر مربع در ساعت برای لوله های قطر ۸» تا ۱۰۰» نمود که مطابق استانداردهای بین المللی و استاندارد تدوین شده توسط شرکت ملی گاز ایران (IGT-M-TP-026(0)) می باشد. این پروژه در خطوط پوشش کاری کارخانه نورد و لوله صفا نصب شده و درحال حاضر آماده ارائه خدمت به پروژه ۱۱۰۰ كیلومتری انتقال نفت خام از ایستگاه پمپاژ گره در استان بوشهر به پایانه نفتی جاسك در چابهار خواهد بود.
وی در خصوص طرح تولید لوله های بدون درز مورد نیاز در حفاری چاه های نفتی نیز اشاره کرد و گفت:با توجه به طرحهای توسعه بهره برداری از مخازن نفتی موجود در ایران وضرورت بهره برداری از مخازن مشترك گاز و نفت با كشورهای همسایه كه نیازمند عملیات حفاری ترمیمی وتوسعه ای گسترده ای می باشد و عمدتا لوله های بدون درز مورد نیاز در این حفاری از خارج کشور تامین می گردد، گرو صنعتی صفا موضوع تامین نیاز این بخش از طرهای ملی را تحت بررسی قرارداد بطوریكه اقداماتی در مراحل زیر انجام گرفت .
وی توضیح داد: ابتدا با مطالعات فنی مهندسی وطراحی تجهیزات جدید سعی در تقویت وبهبود كیفت لوله های HFIW وجایگزینی آن با لوله های بدون درز گردید. موفقیت حاصل از دستیابی به این سطح کیفیت در لوله ها موجب شد تا ۱۴۰ كیلومترلوله «۱۶ در پروژه سروك آذر واقع در حوزه نفتی آذر مورد استفاده قرار گرفت. این پروژه به جرات ترش ترین مخزن نفتی در دنیا می باشد.در آخرین فاز این طرح، تولید لوله های بدون درز برای نیاز حفاری در ایران است که د رحال حاضر در مرحله بررسی نهائی و ارزیابی میزان نیاز و انتخاب ماشین الات و مذاکره با كارخانجات تولید كننده این ماشین آلات بوده كه در آینده نزدیک خریداری و امکان تولید این نوع لوله را در داخل کشور و در کارخانه نورد ولوله صفا عملی خواهد کرد.
وی در خصوص طرح نورد گرم در کارخانجات نورد و لوله صفا نیز گفت: باایجاد سالن تولید بمساحت ۲۰۰۰۰ متر مربع كوره پیشگرم و تجهیزات، تولید محصولات این فاز شامل انواع میل گرد صنعتی از قطر ۱۰ الی ۳۲ میلیمتر، انواع نبشی ۴۰×۴۰ تا ۸۰×۸۰ میلیمتر، انواع ناودانی ۵۰ الی ۱۰۰ میلیمتر و انواع تسمه و مقاطع چهار گوش است.
مهندس رستمی صفا بیان کرد: لازم بذكر است در این خط تولید كه توسط شركت ایتالیائی دانیلی طراحی و با همت تیم اجرایی طرح های گروه صنعتی صفا نصب وراه اندازی میگردد، با استفاده از سیستم عملیات حرارتی Thermex امكان تولید محصول با استحكام مورد نیاز مشتریان فراهم گردیده، همچنین كوره پیشگرم این كارخانه علاوه بر سیستم انتقال شمشال (billet) با روش گامی (walking beam) دارای سیستم بازیافت حرارت می باشد که بمنظور صرفه جوئی انرژی، حرارت گازهای خروجی هوای ورودی كوره را تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد بالا می برد.
اهدای لوح تقدیر اجلاس سراسری سرآمدان اقتصاد ایران به ریاست هیات مدیره گروه صنعتی صفا جناب آقای محمد رستمی صفا
متن لوح تقدیر به شرح ذیل است:
نیک می دانیم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه سودآوری در گرو پایبندی شرکت ها و مدیران غیوری است که با همت والای خود گام در مسیر تولید و کارآفرینی نهاده اند.
در سال ۱۴۰۰ که مزین به نام
«تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها»
است لازم میدانیم پس از ارزیابی های صورت گرفته از آن مجموعه محترم و با توجه به تلاش های بی شائبه و ستودنی جنابعالی در ایجاد سازمانی توانمند و موفق، در اجلاس سراسری «تجلیل از سرآمدان اقتصاد ایران» قدردانی نموده و توفیقات روزافزون شما را از درگاه ایزد منان مسالت نماییم.
دکتر سعید خزایی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران و پدر علم آینده پژوهی
(رییس کمیته علمی همایش)
دکتر غلامرضا مرحبا
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی (ریاست شورای سیاست گذاری اجلاس)

بیشتر بخوانید  رئیس دادگستری ساوه در دفتر اتاق بازرگانی و انجمن مدیران صنایع : ایران قوی، اقتصاد قوی می خواهد

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.