×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

صفا

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امضای قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهارداشت: امروز ظرفیت تولید پتروشیمی نزدیک به ۹۰ میلیون تن در سال است که شامل تنوعی از محصولات شیمیایی، پلیمری و آورماتیکی است.

وی گفت: بخش قابل توجهی از محصولات پتروشیمی در شرایط تحریم بدون خللی صادر می‌شود و تا پایان دی ماه بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند و در سامانه نیما واریز شده است.

اوجی اظهار داشت: صنعت پتروشیمی پیشتاز در حوزه دانش‌بنیان است و انشاالله تا پایان دولت سیزدهم در حوزه تولید داخل کاتالیست‌ها به طور کامل خودکفا خواهیم شد.

وزیر نفت گفت: هلدینگ‌های توانمندی در صنعت پتروشیمی ایران حضور دارند که درآمد بسیار بالایی دارند و در حوزه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی مشغول به کار هستند. هم‌اکنون بر خلاف گذشته شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی به‌صورت جمعی وارد حوزه‌ سرمایه‌گذاری شده‌اند و به‌زودی شاهد تحولی بزرگ در طرح‌های واقع در مناطق کم‌برخوردار کشور خواهیم بود.

*عدم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت باعث عقب‌ماندگی در تحقق اهداف برنامه ششم توسعه

وی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های حمایتی وزارت نفت از صنعت پتروشیمی، پایدارسازی تامین خوراک این واحدهاست. در حال حاضر بخشی از ظرفیت این صنعت به دلیل کمبود خوراک بدون استفاده باقی مانده است که ما در نظر داریم با توسعه میادین و اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل و احداث پتروپالایشگاه‌ها این دغدغه پتروشیمی‌ها در باب تامین خوراک را برطرف کنیم.

اوجی گفت: به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت ما نسبت به اهداف تعیین شده فاصله داریم. به عنوان مثال طبق برنامه ششم توسعه باید تولید گاز به ۱٫۲۵ میلیارد متر مکعب در روز میرسید ولی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری تولید فعلی روزانه ۸۶۰ میلیون متر مکعب است.

بیشتر بخوانید  جواد اوجی، وزیر نفت جلسه عصر امروز کمیسیون اقتصادی مجلس

وزیر نفت افزود: بنابراین عدم سرمایه‌گذاری مشکلاتی را در تامین خوراک پتروشیمی‌ها در سال جاری ایجاد کرد که انشاالله با کمک خود دوستان این موضوع در سال‌های آتی برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: درباره تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر پیمانکاری صنعت نفت نیز به‌زودی همه این افراد طبق بند دال بودجه سال ۱۴۰۰ تبدیل وضعیت خواهند شد.

*امضای ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون

اوجی گفت: دیروز بیش از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو قرارداد نفتی منعقد شد که ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به قراردادهای جمع‌آوری گازهای مشعل میادین شرق کارون بود. انشاالله به‌زودی قرارداد جمع‌آوری گازهای غرب کارون نیز با شرکت‌های ایرانی منعقد می‌شود.

وزیر نفت افزود: با امضا و اجرای این قراردادها، تا پایان دولت سیزدهم تکلیف گازهای مشعل مشخص شده و این پرونده بسته می‌شود. قطعا یکی از راه‌های تامین خوراک صنایع پتروشیمی استفاده از ظرفیت گازهای همراه است.

وی گفت: همچنین روز گذشته قرارداد میدان نفتی مشترک سهراب به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار نیز امضا شد. انشاالله در دهه فجر امسال قراردادهایی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل و نیز توسعه میدان‌های نفت و گاز را امضا خواهیم کرد.

اوجی درباره نتیجه مذاکراتی که با چین و روسیه انجام شده است، گفت: به وقت مناسب درباره قراردادهایی که با کشورهای چین و روسیه امضا شده اطلاع‌رسانی می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.